De kracht van een enthousiaste klant

Enthousiaste klanten, elk bedrijf wil ze, maar hoe krijg je ze? Enthousiaste klanten zorgen namelijk niet alleen voor herhaalaankopen, maar ook voor mond-tot-mondreclame, positieve reviews en uiteindelijk nieuwe klanten. Wanneer een bedrijf ervoor zorgt dat klanten enthousiaste klanten worden en blijven, zullen zij voor meer kunnen zorgen dan enkel hun eigen opbrengst. In dit artikel leggen we je uit hoe enthousiaste klanten kunnen zorgen voor nieuwe klanten. Enthousiaste klanten zijn namelijk de ambassadeurs van jouw bedrijf. Niet alleen op de social mediakanalen en website van jouw bedrijf, maar ook op een verjaardag of vrijmibo.

Enthousiasme als basis voor groei

Enthousiaste klanten zijn de perfecte ambassadeurs voor jouw merk. Als bedrijf is het aantrekkelijk om te ‘drijven’ op enthousiaste en loyale klanten als gevolg van deze drie directe omzeteffecten:

  • Klanten blijven klant en zorgen voor omzet
  • Klanten nemen meer af
  • Klanten zijn bereid om hogere prijzen te betalen voor eenzelfde product.

Daarnaast kunnen enthousiaste klanten een grote rol spelen bij het binnenhalen van nieuwe klanten. Enthousiaste klanten, ook wel ambassadeurs kunnen er namelijk voor zorgen dat een bedrijf meer omzet genereert. Deze klanten zullen zo enthousiast zijn dat ze door het verspreiden hiervan, anderen ook enthousiast maken en daarmee nieuwe klanten binnenhalen. Een ander belangrijk punt is dat dit klanten zijn die graag actief meedenken, samenwerken en reviews willen schrijven. Zo zorgen enthousiaste klanten dus indirect voor een geoptimaliseerd en klantvriendelijk/verbetering en vernieuwing in je bedrijf. Klanten die enthousiast over je zijn, willen dat enthousiasme graag delen met anderen en maken gratis reclame voor je bedrijf.

The key to success

Enthousiaste klanten zijn dus heel waardevol voor een succesvol bedrijf, maar hoe zorg je ervoor dat je enthousiaste klanten hebt? Er zijn verschillende factoren die meespelen bij een positieve ervaring van jouw bedrijf. Als eerste is het heel belangrijk om producten en diensten aan te bieden die aansluiten op de wensen en behoeftes van de klant. Dit klinkt makkelijk, maar door razendsnelle technologische, maatschappelijke en sociale veranderingen, veranderen de behoeftes en wensen van de klant net zo snel. Daarnaast wil geen enkele klant meer moeite doen of langer wachten dan nodig is. Het is dus belangrijk om een snelle en eenvoudige klantreis te hebben. Maak het voor een klant niet een hele opgave om over te gaan tot conversie. Vergeet ook niet om emotie toe te voegen in de klantreis. Zorg ervoor dat in zee gaan met jouw bedrijf, een positieve ervaring voor de klant is. De laatste factor is aandacht. Iedere klant wil het gevoel krijgen speciaal te zijn. Met deze vier factoren focus je als bedrijf zowel op het behoud als de acquisitie van klanten.

Hoe behoud je je enthousiaste klanten?

De uitdaging voor een bedrijf is om deze enthousiaste klanten te behouden. Het is belangrijk om een waardevolle relatie op te bouwen en deze te onderhouden. Door met elkaar in contact te blijven, de dialoog gaande te houden en af en toe een herinnering sturen, blijf je dicht bij je meest loyale klanten. Maak het voor een klant ook aantrekkelijk om enthousiast te zijn en dit te delen. Het aanzetten tot ambassadeurschap kan je aanmoedigen door er een (persoonlijke) beloning aan te koppelen: 

  1. Geef je klanten een kortingscode die ze aan vrienden kunnen geven en daarna ontvangen ze deze zelf ook. 
  2. Geef je klanten korting op een eerstvolgende aankoop als ze vrienden uitnodigen om de Facebook pagina te liken. 
  3. Organiseer een winactie voor klanten die de leukste review hebben geschreven. 

Niet iedereen tevreden?

Het is onmogelijk om als bedrijf alleen maar tevreden en enthousiaste klanten te hebben. Er zullen altijd klanten zijn die niet enthousiast zijn. Daarom is het belangrijk dat de keuzes die je maakt, passen bij jouw bedrijf en product. Zo maak je het makkelijker voor klanten om te zien of het een match is of niet. Investeer daarom als bedrijf zoveel mogelijk in je enthousiaste klanten, deze leveren je het meeste op.Â