De Apple iOS 14-update en de gevolgen voor Facebook advertenties

De nieuwe iOS 14-update van Apple kan roet in het eten gooien voor jouw Facebook-advertenties. Met deze update wil Apple verzekeren dat alle apps in de App Store veilig en betrouwbaar en de privacy van Apple gebruikers gewaarborgd wordt. Apple verbiedt vanaf nu het verzamelen en delen van een aantal gegevens op iOS 14-apparaten, tenzij gebruikers daarvoor expliciet toestemming geven. 

Waarom deze update voor jouw facebook advertenties negatief kan uitpakken?

Met de iOS 14-update zal Facebook toestemming moeten vragen om zijn gebruikers te tracken op externe websites en applicaties. Met deze informatie kan Facebook gepersonaliseerde advertenties aan zijn gebruikers te laten zien. Eerst werd dit automatisch gedaan zonder dat er toestemming voor gevraagd moest worden (opt-out systeem). Doordat Facebook nu duidelijk toestemming moet vragen, zullen waarschijnlijk veel gebruikers dit weigeren. Als meer mensen zich afmelden voor het tracken van hun gegevens, worden de mogelijkheden voor doelgericht adverteren ook minder en dat betekent indirect ook minder geld verdienen met je facebook advertenties.  Dat iOS-14 gebruikers zich afmelden voor tracking, betekent niet dat zij geen advertenties meer zien op hun facebook tijdlijn. Het aanbod van advertenties zal door een tekort aan gegevens alleen niet meer zo perfect aansluiten op de wensen en behoeften van de doelgroep. 

Er wordt nog veel onderzoek gedaan naar hoe je met de nieuwe privacy maatregelen het beste kan adverteren. Toch geven wij je alvast 2 tips die je kan toepassen als facebook adverteerder.

1. Verifieer je domein in Facebook Business Manager

De eerste en gemakkelijkste stap is om je domein te verifiëren in Facebook Business Manager. Het verifiëren van je bedrijfsdomein is geen nieuwe functie. Facebook zegt dat het belangrijk is om prioriteit te geven aan deze stap, vooral als je domeinen bestaan uit meerdere bedrijven of persoonlijke advertentieaccounts die pixels/beeldmateriaal bevatten. 

Hoe dan ook, aangezien Facebook deze stap benadrukt ter voorbereiding van de aanstaande iOS 14 Privacy Update, zouden wij je aanraden om dit ook te doen.

Je kunt je domein verifiëren in Facebook Business Manager onder Merkveiligheid > Domeinen

 

2. Verzamel e-mailadressen voor Look a like audiences

Nu het lastiger wordt om mensen te volgen gaan ook een aantal functies minder goed presteren. Maar jij gebruik van ‘Look a Like’ audiences om je advertenties te richten? Dan zal dat vanaf nu minder goed werken via de FacebookPixel. 

Een goed alternatief om toch nog een ‘Look a Like’ audience te maken en alsnog potentiële klanten te bereiken is het gebruiken van emailadressen i.p.v. website verkeer. Een goed gevulde e-mail lijst gaat dus meer van belang zijn in de toekomst, ook voor je Facebook advertenties!

De Onliners Thomas Lek Online Marketing
Over de autheur

Thomas

Wie marketing zegt, zegt Thomas. De eindbaas die gaat over al het marketing binnen en buiten De Onliners. Heb je een vraag over marketing? Mail Thomas of voeg hem toe op LinkedIn.

Lees lekker door!

3 tips waarmee je jouw doelgroep online kunt bereiken

Terug naar overzicht 3 tips waarmee je jouw doelgroep online kunt bereiken De tweede golf en de strikte coronamaatregelen zijn ...
Lees meer
Webwinkel eigenaren met meer verkeer naar webwinkel

Hoe kan ik meer bezoekers in mijn startende webwinkel krijgen?

Terug naar overzicht Hoe kan ik meer bezoekers aantrekken met mijn startende webwinkel? Een nieuw webwinkel begin je niet om ...
Lees meer
de ultieme checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel

Checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel​

Terug naar overzicht Checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel​ Met woocommerce webwinkels zijn er een hoop belangrijke instellingen ...
Lees meer