Een nieuw webwinkel begin je niet om niks te verkopen. Dus hoe krijg je nou meer betalende bezoekers? Je kan er voor kiezen om direct het diepe in te springen en ingewikkelde marketing funnels te creëren of de webwinkel te optimaliseren op basis van neuro marketing. Maar in deze post houden we het even bij de basis, en leren we je hoe je meer bezoekers naar je startende webwinkel kunt krijgen. Dan kunnen we later kijken naar conversie optimalisatie (CRO).
Het krijgen van meer betalende klanten begint bij het aantrekken van meer bezoekers. In Google Analytics kan je eenvoudig zien hoeveel mensen er op jouw website zijn geweest. Dit is ook een goede basis om de populariteit en vooruitgang van jou webwinkel te meten. Dus zorg er als eerst voor dat dit gekoppeld is met je site, anders weet je ook niet wat wel en niet werkt voor jouw publiek.
Klaar om wat tips in de praktijk te brengen? Daar gaan we.
Vertel het aan je vrienden of bestaande klanten
Okee, dit is niet echt een bijzondere tip. Maar wij zien dat dit nog te vaak vergeten wordt. Vreemd dat dit vergeten wordt want het is één van de makkelijkste en goedkoopste manieren om meer bezoekers te krijgen naar je startende webwinkel. Deel het nieuws over jouw nieuwe webwinkel op social media en vraag aan kennissen of zei dit willen delen. Het is verbazingwekkend hoe groot het bereik kan zijn van dit soort bekendmakingen. Vergeet niet de link van jouw site te vermelden in deze post.
Heb je al een fysieke winkel? Dan is het belangrijk om je bestaande klanten aan te leren dat ze nu ook online producten kunnen bekijken of kopen. Een flyer werkt hier heel goed voor.
Website autoriteit
Het duurt even voordat Google jouw webwinkel vertrouwd als een legitieme site. Dit vertrouwen wordt gemeten door middel van autoriteit. Een nieuwe website op een nieuw domein heeft geen autoriteit, en komt dus minder hoog in Google.
Een goede manier om je website autoriteit te verbeteren zijn: het schrijven van een blog en veel aanwezig zijn op social media. Google meet het aantal signalen dat jouw website ontvangt vanuit social media. Als meer mensen het hebben over jouw webwinkel of de website op social media delen verbeterd je autoriteit score.
Andere factoren zijn:
- Hoelang je website bestaat
- Het aantal links naar jouw webwinkel vanuit andere sites (dit noemen we backlinks)
Uiteindelijk is de autoriteit score iets waar je op korte termijn weinig controle over hebt. Alleen als je consistent content maakt van hoge kwaliteit, die mensen graag lezen en delen zal je autoriteit geleidelijk beter worden. Wat resulteert in hogere posities in Google en meer organisch website verkeer.
Google kan je beste vriend zijn
Nu we het toch hebben over een hogere positie in Google kunnen we het gelijk in gaan op beter vindbaar zijn in Google. De 2 vragen die wij het meest krijgen over dit onderwerp zijn: “Hoe kom ik hoger in Google?” en “Waarom ben ik niet te vinden op Google?”
Hoe kom ik hoger in Google?
Je website optimaliseren voor Google heet in vaktermen ‘SEO’ je zal hier vast wel eens van gehoord hebben. Het staat voor Search Engine Optimization en is een specialisme binnen Online marketing. Het toepassen hiervan zorgt ervoor dat je website beter vindbaar is en hoger in Google komt. Dit resulteert in meer bezoekers naar jou startende webwinkel. Over SEO kunnen we 100 blogposts schrijven, dus hier zullen we nu niet heel diep op in gaan en jou alleen een aantal simpele tips geven,
Een aantal simpele aanpassingen om beter gevonden te worden:
- Voeg keywords waar je op gevonden wilt worden toe aan je pagina en gebruik de Yoast plug-in als richtlijn. Let op! Gebruik niet te veel dezelfde keywords dit kan je een penalty opleveren
- Vul zoveel mogelijk bedrijfs informatie op je website in.
- Maak pagina’s van minimaal 400 woorden.
- Voeg alt teksten toe aan je afbeeldingen.
- Link naar andere pagina’s op jouw pagina.
- Gebruik een goed gecodeerde website structuur.
Wil je hier meer over weten? Veel goede informatie over SEO is te vinden op https://neilpatel.com/blog/
Waarom ben ik niet te vinden op Google?
Niet zichtbaar zijn in Google kan verschillende redenen hebben. Doorgaans duurt het een aantal dagen voordat je op je nieuwe bedrijfsnaam gevonden wordt. Dit komt omdat Google eerst jouw pagina moet vinden en analyseren, dit noemen we crawlen. Voor andere pagina’s kan dit een stuk langer duren. Het duurt gemiddeld zo’n 2 maanden voordat je kan bepalen of je pagina wel of niet gevonden gaat worden. Staat je pagina na 3 maanden nog niet in de top 100 dan kan je er vanuit gaan dat dit na 6 maanden zonder aanpassingen ook niet gaat gebeuren. Om echt duidelijkheid te hebben over de uiteindelijke positie heb je zo’n 6 maanden nodig. Uiteraard is dit ook afhankelijk van wat de concurrentie doet en de kwaliteit van je pagina.
Een andere reden waarom je niet te vinden bent op Google kan zijn dat je een straf hebt gekregen. Google deelt namelijk strafpunten (penalty’s) uit voor het niet naleven van hun richtlijnen, waardoor je website lager of helemaal niet geïndexeerd worden.
Adverteer op social media
Je hoeft geen geleerde te zijn om tegenwoordig een advertentie op Facebook of Instagram te plaatsen. Daarom raden wij ook aan om hier mee te experimenteren als je start met je webwinkel. Er kan vrij weinig fout gaan zolang je maar duidelijk een budget instelt en de juiste doelgroep selecteerd. Facebook (en Instagram) bieden de mogelijkheid om heel doelgericht advertenties aan mensen te laten zien, de kunst is om ervoor te zorgen dat de juiste mensen (jouw potentiële klanten) de advertenties te zien krijgen. Adverteren op Facebook kan met vrijwel ieder budget. Wij adviseren mensen die willen experimenteren om met een klein bedrag te beginnen, ongeveer €5 per dag. Werkt jouw advertentie? Dan kan je het proberen met een groter budget.
Online adverteren op social media en in zoekmachines zorgt gegarandeerd voor meer bezoekers naar jou startende webwinkel. Helaas is dit wel tijdelijk, zodra je stopt met betalen voor advertenties neemt dit verkeer direct af. Mede daardoor geven wij de voorkeur aan organische groei met SEO (eventueel in combinatie met advertenties) wat resulteert in gratis verkeer op de lange termijn.
Als je hier nou niet zo handig mee bent dan is het verstandig om dit uit te besteden aan een professional die weet waar hij mee bezig is.