Het internet staat bomvol met succesvolle webwinkels. Je zal waarschijnlijk tientallen webwinkels zelf gebruiken of in je favorieten hebben staan. Er zitten veel voordelen aan het verkopen via een webwinkel; flexibiliteit, internationaal bereik, 24/7 bereikbaarheid, betere verkoopmarges in vergelijking met fysieke winkels, ga zo maar door. Drie van de vier Nederlanders koopt online producten. Nederland staat zelfs in de top 5 van meeste online kopers. Het zou dus super makkelijk moeten zijn om, op de Nederlandse markt, een webwinkel te beginnen. Er is voldoende vraag, maar jammer genoeg gaat het voor de Nederlandse online retailer toch vaak mis. Als jij een webwinkel hebt, of er binnenkort één gaat starten, dan is het handig om deze informatie te weten.
1. Onduidelijke producten
2. Is dit een hobby?
Een onprofessionele of verouderde webshop is een enorme fout. Het uiterlijk van jouw webwinkel is zeer belangrijk. Niet alleen om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen, maar ook om de waargenomen waarde van je producten te vergroten. Dat wil zeggen dat jouw webwinkel bezoekers jouw product waardevoller inschat als deze worden gepresenteerd op een webwinkel met een goede uitstraling.
Zorg er dus voor dat jouw webwinkel er professioneel uit ziet, en voorkom daarmee dat jouw bezoekers denken dat het slechts een hobby is.
3. Don't make me think
Klanten denken gemiddeld, minimaal, zes keer aan jouw merk en/of product voordat zij überhaupt de overweging maken iets te bestellen bij je. Dan is het niet de bedoeling dat jij je klanten tijdens het afrekenen zo gefrustreerd krijgt dat ze het tabblad sluiten. Het is belangrijk dat je een super simpel en een zo kort mogelijk afrekenproces hebt.
Het Amerikaanse bedrijf Amazon is dé pionier op het gebied van simpele afreken processen. Zij hebben namelijk patent op de “1-Click” bestel knop. Een knop waar je letterlijk de winkelwagen stap overslaat. Als je ingelogd bent, kan je zelfs de 1-Click instellingen aanpassen en jouw standaard leveringsadres toevoegen. Zij hebben het bestelproces zo verkleind en geautomatiseerd dat afrekenen bij Amazon een fijne ervaring is.
Voorkom dus frustraties bij je klanten, zorg voor quick checkouts. En maak het niet verplicht om een account aan te MOETEN maken bij afrekenen, niet iedereen zit daarop te wachten namelijk.
4. Geen transparantie
Verlaten winkelwagens zijn een normaal ding in de webwinkel wereld. Een super belangrijke reden dat veel
winkelwagens verlaten worden, zijn verborgen kosten. Waaronder je verzendkosten. Verzendkosten MOET je
van te voren communiceren of nog beter integreren in de inkoopprijs van het product.
Als je toch besluit de kosten een verplichting te maken, communiceer deze dan niet in de laatste stap in je afrekenproces. Je zal anders geheid klanten, met gevulde winkelwagens, verliezen. Zorg voor transparante communicatie en laat je klanten hun postcode opzoeken via een calculatieprogramma. Het is super simpel om op te zetten dus geen excuus om het niet te doen!
5. Onderschat mobiel niet
Niet mobiel geoptimaliseerde websites zijn funest voor je webwinkel. Gemiddeld bestaat het webwinkel verkeer uit ongeveer 70% mobiele gebruikers. Dit is een grote groep, waardoor je webwinkel optimaliseren voor mobiel een absolute must is. Gelukkig houden de meest webwinkel bouwers hier rekening mee.
Snelheid heeft op mobiel ook veel impact. Je moet namelijk indenken dat mensen, overal ter wereld, op jouw website moeten kunnen komen. Ook al hebben ze, tijdelijk of altijd, slecht bereik. Maak je website daarom supersnel en altijd vanuit het perspectief van de mobiele
gebruikers.
6. This is a call to action!
Een webwinkel is vaak een website met véél pagina’s. Je moet namelijk buiten overzichts-, product- en contactpagina’s ook servicegerichte en over ons pagina’s bieden aan je gebruikers. Het kan al gauw complex worden. Je weet namelijk tegenwoordig ook niet het startpunt van je gebruiker. Ze komen namelijk vaak binnen via Google…
De niet productpagina’s zouden het overduidelijk moeten maken waar je wilt dat ze heen gaan en wat het verkoopproces is. Dat kan makkelijk met een opvallende knop, een call to-action knop of visualisaties zoals infographics.
De meest succesvolle webwinkels vertellen hun klanten letterlijk wat er van hen verwacht wordt te doen. Neem je klanten daarom aan hun hand mee door je website en zorg dat ze niet afgeleid worden.
7. Niet werken aan je zichtbaarheid
Met trots deel je jouw webwinkel met vrienden, familie en kennissen. Het gaat lekker. De eerste paar bestellingen zijn binnen. Het voelt goed! En dan, stilte… Akelige stilte. Geen enkele e-mailnotificatie komt binnen. De mensen die zeggen dat je een strakke webwinkel hebt of een mooi product hebt gelanceerd zie je niet tussen de bestellijst staan. Shit…
Het is tijd voor Online Marketing!
Het is van belang dat je een inbound marketing funnel gaat creëren, die potentiële klanten vanuit social media en Google naar je website toe gaan sturen. Deze klantenstromen kunnen zowel organisch (onbetaald) als via gesponsorde berichten binnenkomen. Zodra je een aantal verkopen hebt gedaan, is het belangrijk om deze klanten ambassadeurs te maken van jouw merk. Hoe? Mail ze! Vraag of ze een review willen schrijven voor het aangekochte product en beloon ze hiervoor. Ben jij een echte webshop PRO dan automatiseer je deze acties natuurlijk! Work smarter.
8. Radiostilte
Klanten negeren is super slecht voor je bedrijf. Een potentiële klant met een product vraag of positieve feedback dat via de tijdlijn binnenkomt, wordt vaak genegeerd. Wees actief, reageer en communiceer met je klanten. Doe mee in discussies en geef voorbeelden op basis van jouw producten en service. Potentiële klanten lezen namelijk reviews!
9. Kies de juiste niche
Misschien heb je wel een organische of betaalde online strategie draaien, misschien wel met een sterke social media aanwezigheid. Het kan natuurlijk zijn dat dit niet voor jou werkt, wellicht omdat je met de verkeerde mensen communiceert. Target jij je potentiële klanten op basis van generieke gegevens? Of adverteer je kattenvoer aan mensen die honden hebben? Misschien zijn deze mensen nog niet klaar om jouw product te kopen. Er zijn een aantal waarheden als het gaat om social media. Voordat je begint met adverteren, zul je namelijk onderzoek moeten doen naar je klanten. Daarnaast is het verkopen via betaald verkeer een proces van constante trial and error en zal je hier ook op moeten anticiperen. Alleen als je bovengenoemde twee dingen doet, kan je en zal je de juiste mensen bereiken.
10. Zo goedkoop, dat kan niet goed zijn...
Prijs van een product weegt zwaar in een koopproces. Mensen kunnen online snel prijzen vergelijken in tegenstelling tot fysieke winkels. Als je een te lage prijs hebt dan gaan mensen er vanuit dat je product van een lage kwaliteit is. Als je prijs te hoog is dan voelen mensen zich bedrogen. Zorg dus dat je goed onderzoek doet naar wat de juiste prijs is voor jouw product. Er zit ergens een “Sweet spot”. A-B test je prijs bij je doelgroep.
BONUS TIP: Keer negatieve reviews om!
Voordat bezoekers een aankoop doen bekijken ze vaak eerst de reviews van jouw webwinkel of een bepaald product. Heb je hier een negatieve review op staan en doe je hier niets aan? Dan kan dit voor bezoekers een dealbreaker zijn. Zorg er dus voor dat als je een negatieve
review krijgt je hier goed mee om gaat. Luister naar de klant en biedt een goede oplossing.
Een uitstekende service is dé garantie voor reclame waar je niet zonder kunt: mond-tot-mondreclame. Beantwoord vragen snel, corrigeer fouten direct en kom je beloftes na. Mensen vertellen dat aan elkaar door.