2020 is niet het jaar geworden die veel ondernemers voor ogen hadden. Ondernemers met een fysieke winkel, ook wel de traditionele retailers genoemd, zien hun winkelbezoeken enorm afnemen en hun omzet dalen. Deze pandemie is gelukkig niet alleen slecht nieuws… Zo bieden Covid-19 veel kansen voor internet ondernemers. Bij online webwinkels explodeert het online met zowel bezoek als omzet. Amazon heeft bijvoorbeeld in het eerste kwartaal 26% meer verkocht. Het is niet gek dat veel retailers juist nu een extra, digitaal, verkoop kanaal willen optuigen. Waar moet je rekening mee houden bij een digitalisatie van je winkel?
Begin met waarom
Wil jij een webwinkel beginnen om snel veel geld te verdienen en de rest van je leven op het strand in de zon te kunnen zitten? Op zich niks mis mee… Echter zijn dit soort succes verhalen, die vaak uitgelicht worden op social media, niet realistisch. Begrijp me niet verkeerd, het is niet onmogelijk met de juiste kennis en kunde, maar de realiteit is voor de meeste startende ondernemers anders. Daarom is het belangrijk om te beginnen met de vraag ‘waarom wil ik een webwinkel beginnen?’. Een webwinkel kan namelijk veel tijd in beslag nemen en als je het echt goed wil doen ook een flinke investering zijn. Dus naast het geld is het ook belangrijk dat je een passie hebt voor de producten die je verkoopt.
Zorg voor een duidelijk plan en doe voldoende research voordat je begint.
Bezoekers komen niet vanzelf
Veel ondernemers gaan er vanuit dat de bezoekers vanzelf naar de website komen. Dit zal tegen vallen zolang je er geen werk voor doet…
Stel je eens voor dat er een winkelcentrum is met 40.000 winkels (het aantal webwinkels in Nederland). Als bezoeker is de kans groot dat je de winkel die je zoekt niet kan vinden, verdwaald raakt en dan naar een soortgelijke winkel gaat. Dit is precies wat er online gebeurt, er is enorm veel concurrentie en opvallen hiertussen is een baan op zich. Gelukkig zijn er genoeg mogelijkheden om wel op te vallen tussen de concurrentie. Kortom het is belangrijk om een realistische verwachting te hebben van bezoekers aantallen bij het beginnen van een webshop.
Hoe je meer bezoekers kan aantrekken met jouw startende webwinkel lees je in dit blog bericht.
Wat kost een webwinkel?
Wij krijgen veel vragen over de kosten voor het starten van een webwinkel. Voor het starten van een webwinkel hoef je niet een goed gevulde bankrekening te hebben. Je kunt makkelijk vanuit huis werken en hoeft daarom geen duur kantoorpand of een groot magazijn te huren. Als je nog geen winkelpand hebt zijn er weinig vaste lasten en de hoeveelheid producten die je inkoopt kan je zelf bepalen. Dus wat kost een webwinkel? Er is geen antwoord op deze vraag, voornamelijk omdat het van jouw budget afhangt. De vier grootste investeringen zijn de inkoop van je producten, de webwinkel zelf, de marketing kosten en de verpakkingskosten.
Het laten maken van een webwinkel bij De Onliners kost €750 eenmalig of €95 per maand, dit is ongeveer de gemiddelde investering voor een professionele WordPress webwinkel. Valt dit niet binnen jouw budget dan kan je ook zelf proberen jouw webwinkel te maken. Let wel op dat een onprofessionele webwinkel jou ook veel tijd en geld kan kosten.
Breng de digitale winkel ervaring in kaart
Klantvriendelijkheid en klanttevredenheid is iets dat in een fysieke winkel aan komt op een goed beleid, vriendelijk personeel en goede producten. In een fysieke winkel heb je veel persoonlijk contact met de klant en heb je tot op zekere hoogte controle over hun winkel ervaring. Bij een webwinkel gaat dat net iets anders, je klant gaat door een digitaal aankoop proces die je van tevoren instelt. Eenmaal ingesteld heb je geen controle meer over hoe de klant dit proces ervaart. Bedenk dus goed van tevoren wat een goede ‘digitale’ winkel ervaring voor jou klant zou zijn.
Waar je online extra goed op moet letten:
- De levertijd en goed voorraad beheer
- Bied je de juiste betalingsmogelijkheden?
- Verzendkosten
- Verpakkingsmateriaal
- De weergave en informatie van producten op de website
- Makkelijk te bereiken klantenservice
- Duidelijke retour informatie
- Hou de (negatieve)reviews in de gaten