webwinkel, Marketing

Webwinkel marketing, waar begin ik en wat is het beste?

Marketing en webwinkels, het beste duo sinds Bert en Ernie. Het gaat naadloos samen en is meestal de perfecte start van loyale klantenrelaties. Nu zijn er 101 mogelijkheden om snel te starten met webwinkel marketing. Maar wat is het beste voor jouw onderneming? We hebben de populairste marketing mogelijkheden voor je op een rij gezet. 

Even Googlen

Even ‘Googlen’ gebruik je vast dagelijks en is inmiddels heel normaal. Maar wat zit daar achter? SEO (Search Engine Optimalisation) is het aantrekkelijk maken van je website voor zoekmachines en is de technische benaming voor Googlen. Door teksten en afbeeldingen met zoekwoorden te taggen maak je het makkelijk voor Google om je website te indexeren (op te nemen in zoekresultaten). Het is een tijdsinvestering, maar zeker waardevol om je website voor Google te optimaliseren. En eigenlijk zou iedere webwinkel ondernemer een basis kennis moeten hebben van SEO. Gelukkig vindt Google dit ook! Daarom hebben ze een aantal super cursussen gecreëerd, zodat ook jij als startende internet ondernemer het zo onder de knie krijgt.

Eerste resultaten (zonder adblock)

Tijdens je Google acties zie je vast bovenaan de pagina drie linkjes staan. Deze linkjes betalen om bovenaan de pagina te staan. Dit noemen we SEA en dat staat voor ‘Search Engine Advertising’. Met SEA worden de betaalde zoekresultaten bedoeld die bovenaan de pagina’s in online zoekmachines worden weergegeven. Hiermee komt jouw website of aanbieding dus eerder in beeld bij een potentiële klant, dan de organische zoekresultaten. Bij het aanmaken van een zoekcampagne in Google Ads kan je zoekwoorden instellen. De advertenties worden vervolgens op Google getoond wanneer iemand op zo’n zoekwoord zoekt. Je betaalt alleen als er op een advertentie wordt geklikt, de kosten worden per klik berekent, dit noemen we afgekort CPC (Cost Per Click).

De Zalando schoen

Ooit wel eens een schoen bekeken op Zalando? Zo ja, dan is het je vast opgevallen dat je op Facebook, Nu.nl en andere platformen die banner advertenties plaatsen, gevolgd wordt door die schoen. Dit principe heet retargeting.

Consumenten gaan vaak eerst op onderzoek uit voordat ze overgaan tot een definitieve aankoop. Zo’n consument kan een webwinkel een aantal keer bezoeken zonder ook maar iets te kopen. Vaak wordt er eerst vergeleken op factoren als prijs en levervoorwaarden voordat er een uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Laat deze mensen weten dat je ze hebt opgemerkt. Dat kun je doen via remarketing, waarbij je advertenties toont aan jouw websitebezoekers. Zo kun je een advertentie inzetten als een handige reminder voor je klant. Het aantal conversies bij remarketing advertenties ligt een stuk hoger omdat de doelgroep je site al eens heeft bezocht.

Gesponsorde berichten

Wil je jouw laatste producten kwijt of gewoon wat meer verkopen? Adverteren op social media is hier uitstekend voor. Je kan je producten snel en gemakkelijk tonen aan duizenden potentiële klanten. Het instellen van de advertenties is nog wel een kunst, als je zelf wilt adverteren kan het behalen van de beste resultaten lange tijd duren en onnodig veel kosten met zich meebrengen. Wij adviseren iemand zonder webwinkel marketing achtergrond altijd om een professional in te schakelen.

Kijk mama, zonder handen!

Ooit nagedacht over alle mailtjes die je krijgt bij een inschrijving of als je een product online koopt? Dit zijn dus geautomatiseerde processen die onder marketing automation vallen. Een aantal voorbeelden van veel gebruikte automations zijn: welkomst mails, de mails die je ontvangt bij een eerste bestelling of het aanmaken van een account. Dan heb je ook nog klanten segmentatie en V.I.P. klanten, dit zijn aparte lijsten waarin bijgehouden wordt wie je beste klanten zijn. En tot slot review mails, dit zijn mails die feedback van de klant vragen. Denk hierbij aan vragen over wat zij van een product, dienst of de webwinkel in het algemeen vonden.

Marketing automation is vrijwel onmisbaar bij een goede webwinkel. Het kan de webwinkel een enorme omzet boost geven en zorgt ervoor dat je een loyaal klantenbestand opbouwt.

Resumé

Een combinatie van SEO en social media advertenties is voor (beginnende) webwinkels doorgaans de sleutel tot meer bezoekers. SEA is alleen van toepassing op niche producten en Marketing Automation is vaak een te grote investering om in het begin te maken. Daarentegen kan Marketing Automation wel op de lange termijn een goede investering zijn, die zijn vruchten afwerpt.

De Onliners Thomas Lek Online Marketing
Over de autheur

Thomas

Wie marketing zegt, zegt Thomas. De eindbaas die gaat over al het marketing binnen en buiten De Onliners. Heb je een vraag over marketing? Mail Thomas of voeg hem toe op LinkedIn.

Lees lekker door!

iOS 14-update

Terug naar overzicht De Apple iOS 14-update en de gevolgen voor Facebook advertenties De nieuwe iOS 14-update van Apple kan ...
Lees meer

3 tips waarmee je jouw doelgroep online kunt bereiken

Terug naar overzicht 3 tips waarmee je jouw doelgroep online kunt bereiken De tweede golf en de strikte coronamaatregelen zijn ...
Lees meer
Webwinkel eigenaren met meer verkeer naar webwinkel

Hoe kan ik meer bezoekers in mijn startende webwinkel krijgen?

Terug naar overzicht Hoe kan ik meer bezoekers aantrekken met mijn startende webwinkel? Een nieuw webwinkel begin je niet om ...
Lees meer