webwinkel

6 tips, de psychologie van een webwinkel in actie

Voordat we je écht gaan bombarderen met tips en hacks voor jouw webwinkel, eerst even wat gegevens waar jij als internet ondernemer bewust van moet zijn:

  • 57% van je bezoekers zullen een website sluiten als deze niet binnen drie seconden laadt. Van die mensen komt 80% nooit meer terug.
  • 92,6% van de webwinkelgebruikers zeggen dat visuals (iconen e.d.) en afbeeldingen de nummer één reden zijn dat ze zijn overgegaan tot een aankoop.
  • 85% van de webwinkelgebruikers lezen online reviews over lokale bedrijven voordat ze iets kopen. 79% van die mensen vertrouwen de online reviews net zo veel als een referentie van een vriend/familielid.
  • 41% van de webwinkelgebruikers die spullen in hun winkelwagen doen en vervolgens geen aankoop doen, doen dit vanwege onverwachte extra kosten tijdens de aankoop. Van deze mensen doet 29% dit omdat ze moeten registreren voordat ze kopen, 11% omdat er onduidelijke verzend informatie is en 10% omdat het aanschaf proces te lang duurt.
  • 80% van de klanten zeggen dat ze het betrouwbaarder vinden om logo’s van betaalmethoden te zien op de afrekenpagina.

Nu dat we dat weten, kunnen we de duik nemen. Hoe bouw je een webwinkel gedreven op conversie?

 

Thumbs Reaction GIF

# 1 Jab, Jab, Jab, Right hook

Gary Vaynerchuk, een bekende Amerikaanse ondernemer heeft een aantal jaren geleden het boek; Jab, Jab, Jab, Right Hook geschreven. Wat hij met de titel bedoelt te zeggen is; Geef, geef, geef en dan neem. In dit boek heeft hij het over content marketing. Maar wij gaan het nu niet hebben over het marketing principe achter dit boek maar eerder de psychologie. De psychologie van het geven. Want wat doet dit met de mens? Mensen zijn gewend iets terug te doen zodra zij iets, van grote waarde, ontvangen. Ze voelen zich simpelweg schuldig! Dit is voor jou een mooie kans om mensen die twijfelen over jouw betrouwbaarheid, kennis en kunde of inzicht naar jouw hand te zetten. 

# 2 K.I.S.S.

De afkorting K.I.S.S. staat voor Keep It Simple Stupid! Zo die vergeet je niet meer. Wat we hiermee bedoelen is dat dingen domweg simpel moeten zijn voor gebruikers. Simpel en natuurlijk consistent. Mensen moeten zonder te denken jouw webwinkel kunnen navigeren. Wijk niet af van andere standaarden binnen online winkelen. Neem Bol.com en Coolblue.nl onder de loep. Hoe doen zij het? En wat pas ik hiervan toe op mijn eigen webwinkel?

#3 Tribes

Wij mensen bestaan, bewust en onbewust, uit allemaal gelijkgestemde groepen. Vroeger toen communicatie nog beperkt was, waren dat lokale groepen. Tegenwoordig met het internet hoeft dat niet meer. Mensen die behoren tot ‘tribes’, oftewel groepen praten, dragen, spenderen en denken vaak hetzelfde of bijna hetzelfde. Als jij op je webwinkel door middel van social proof kan laten zien dat andere gelijkgestemde mensen jouw product hebben gekocht, dan verkoop je een stuk meer! Je kunt dit doen door bijvoorbeeld deelacties, reviews maar ook (live)popups te tonen, waarin te zien is dat er iemand in een bepaald land iets heeft gekocht.

#4 Alpha

Autoriteit is iets wat in het dierenrijk geuit wordt door Alpha en Beta dieren. Bij mensen werkt dat iets anders. Mensen zijn geneigd om te luisteren naar individuen met autoriteit. Zoals: mensen met een uniform, mensen die je veel ziet in de media en ook mensen met een bepaalde expertise (je dokter bijvoorbeeld).

Natuurlijk komt daar biologisch ook een hoop bij kijken met testosteron en andere stoffen die wij in ons lichaam hebben. Maar voor jou als webwinkel eigenaar kan je dit gebruiken door vloggers, influencers of andere BN’ers in jouw kleding/met jouw product te tonen. Natuurlijk moeten de populaire mensen wel aansluiten bij je doelgroep! Ook kan je gebruik maken van awards of samenwerken met bekende merken.

#5 Jeetje, dat is sympathiek!

Mensen houden van merken die persoonlijk en meelevend zijn. Het vermenselijken van merken en producten zorgt ook voor meer conversie. Zo kopen bepaalde mensen niet meer voor het merk, maar voor de verkoper. Dit werkt natuurlijk ook andersom, als jij een chagrijnige verkoper voor je hebt, dan is het merk ook meteen naar. Hoe pas je dit toe in je webwinkel? Zorg sowieso voor gezichten op je website, dat maakt je website in een keer mensenlijk, wekt vertrouwen op en speelt in op de emotie. Maak je gebruik van e-mail marketing? Gebruik dan voor-/achternamen. Nemen mensen contact met je op? Geef ze een compliment! Allemaal vrij logische dingen die niet direct omzet genereren maar “on the long term” gebruikers van consument naar ambasadeurs veranderen.

#6 Op=op

Schaarste creëren is het moeilijkste maar ook tofste om te doen. Nu zie je bijvoorbeeld veel schaarste creatie bij sneakers. Zo kan je tegenwoordig inloten voor de mogelijkheid om te kopen… huh? Ja serieus, sneaker winkels verloten letterlijk plekken in de rij (of online) zodat jij die schoen kunt kopen.

Niet alleen sneakerwinkels maken gebruik van schaarste. Wat hebben Nike, Louis Vuitton, H&M en Burberry gemeen? Nou het schijnt dat deze merken schaarste creeren door hun eigen producten te vernietigen als het niet verkoopt. Schaarste is dus een krachtig medium voor verkoop, maar ga niet meteen je eigen inkoop in vlammen zetten. Er zijn genoeg andere manieren om schaarste te creeren.

 

Deze 6 tips hebben wij niet bedacht, maar zijn gebaseerd op bestaande principes van Robert Cialdini en worden ook wel de Cialdini principes genoemd. Meneer Cialdini heeft het boek “Influence” geschreven en gaat in dit boek dieper in op deze principes. Het boek is hier te koop.

James van Arkel webdesigner De Onliners
Over de autheur

james

User experience designer bij De Onliners. Anders gezegd James zorgt er voor dat jouw website en webwinkel gebruiksvriendelijk is en converteert. Heb je vragen over hoe je jouw website of webwinkel verbeteren kunt? Geef James een belletje, mailtje of voeg hem toe op LinkedIn.

Lees lekker door!

Webwinkel eigenaren met meer verkeer naar webwinkel

Hoe kan ik meer bezoekers in mijn startende webwinkel krijgen?

Terug naar overzicht Hoe kan ik meer bezoekers aantrekken met mijn startende webwinkel? Een nieuw webwinkel begin je niet om …

Lees meer
de ultieme checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel

Checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel​

Terug naar overzicht Checklist voor de livegang van je woocommerce webwinkel​ Met woocommerce webwinkels zijn er een hoop belangrijke instellingen …

Lees meer
webwinkel starten in corona tijden

Een webwinkel starten in corona tijden. Waar moet je op letten?

Terug naar overzicht Een webwinkel starten in corona tijden. Waar moet je op letten? 2020 is niet het jaar geworden …

Lees meer
Scroll naar top